There's one thing I still miss in my water implementation, and that is splashes. The most beautiful waterfall will fall flat if the water pool doesn't acknowledge you've changed physics by a nice splash of pixels.
I've gathered a few references in my pixelstudies, and this one comes from
puddlehead-creations.itch.io
The video was initially intended to demonstrate how
surfaces in GameMaker can be used for palette-lighting in CinderHoodGame, but what caught my attention was those simple an efficient splashes, which I wanted to pixelstudy.
Un beau splash! Voilà ce qu'il manque à mon petit coin aquatique... Et des beaux splash, vous pensez bien que j'en ai croisé 2 ou 3 depuis que j'ai dessiné la cascade. Celui que vous voyez ici apparaît avec l'autorisation de Puddlehead Creationset a été patiemment extrait à l'aide de VLC d'une vidéo présentant un nouveau shader pour leur jeu CinderHoodGame
As often, such material is posted as a video, so I had to frame skip to get the different steps studyable. May I call this family of splashes "noisy gaussians" ?
There are two separate animations, depending on whether you splash into the water pool or out of it.
In both case, I'd first animate the big white part and only then add those noisy spikes and make them turn into "independent droplets" as the splash collapses.
Ne pas hésiter à faire deux animations, une pour "plouf dans l'eau" et une pour "sphlash hors de l'eau" ... partir d'une courbe en cloche d'écume blanche, ajouter des déviations pour le haut ... attendre le moment où l'eau retombe pour ajouter des goutelettes qui suivent leur chemin ... voilà ... à tester.
En comparaison, l'eau de Super Mario World fait un peu pitié ... une couleur unie, une surface statique, un splash qui recycle le nuage de poussière, selon moi ... Par contre, je note l'idée intéressante de faire apparaître au moment du splash des petites bulles qui remonteront à la surface ;)
In comparison, SMW's water is very cheap, with static line, solid blue, unconvincing splash recycling dust sprite ... but it had the good idea of spawning bubbles under you. Rayman's sprite is beautiful, but low framerate and oversized for Bilou's weight. Fury of the furries reused their particles engine but imho could use some fine-tuning... And Hydrocity used something too blast-ish.
edit: One more splashy video posted by Puddlehead creations, just in time to replace the one I used for the snapshots ^_^
No comments:
Post a Comment