Thursday, February 24, 2022

Devant ou au-dessus ?

 Pas mon masque, hein. La carapace de scorpion quand Bilou la transporte. Celle qui doit me permettre de faire quelques petits moments-koopa dans la pyramide. La logique voudrait qu'on la transporte au-dessus de la tête de Bilou, comme les Dumbladors et les éponges dans School Rush.

Mais voilà, je me souviens bien qu'un des trucs que je trouvais dommage dans Super Princess Peach, c'est la manière dont elle ramassait les carapaces pour les tenir par-dessus sa tête avec son ombrelle, la laissant du coup vulnérable à une attaque frontale du plus élémentaire goomba. Je préfère de loin la technique de Mario qui peut se protéger (voire foncer dans un ennemi sans hésitation) dès qu'il a ramassé une carapace.

Should Bilou carry throwable scorpion shells in front of him, like Mario and Diddy or should he carry them over is head like Donkey and Princess Peach ? Both Twitter and my bro agree: over-the-head is better. It sure looks better: the shell is too large to be handled any other way. Plus, other carry-me items in the game already gets carried I can't forget however that I preferred the experience of in-front in all the games I played so far. It shields you against incoming foes, let you find hidden areas without taking any risks and avoids functional blind spots when you're throwing them.

Idem dans la série DKC: une des choses qui fait que j'ai toujours préféré jouer Diddy plutôt que Donkey, c'est que Donkey porte ses tonneaux au-dessus de lui. ça les rend à la fois moins utile comme bouclier et comme détecteur de passages secret: Diddy peut se contenter de s'approcher du mur alors qu'avec DK, il faudra s'approcher pas trop et lancer le tonneau (ou alors, on se baisse et on dépose le tonneau, quitte à le reprendre si on a fait chou blanc)


Du coup, j'ai fait un p'tit poll sur twitter pour voir un peu vos avis ... Majoritairement en faveur du 'par dessus la tête', visiblement. ça paraît raisonnable. J'imagine qu'on devrait pouvoir garder un côté "bouclier" en s'abaissant pendant qu'on porte la carapace, façon Blues Brothers / Tic & Tac. Il faudra par contre que je sois attentif à ne pas laisser trop de "zone morte" au moment du lancer pour éviter le défaut de DK, en particulier si je veux être efficace contre des ennemis à peine plus hauts que Bilou.

I think I can fix the shielding issue with some duck-while-holding that would reduce Bilou's hitbox and increases the odds that the shell takes the hit instead.

I'll need to take care of the functional blind spot. The shell should leave at a speed high enough that it feels 'fast' to the player (might be the other issue with Super Princess Peach's throw move). I sure can't afford the blind spot to be as large as in DKC (anything between Kong and banana on the picture above is out of the barrel's reach)

edit: Maybe my memories of Super Princess Peach are skewed. Re-playing it a few minutes didn't give me that feeling that koopa shells were broken, and one reason for that is that Peach also gives a (short-range) umbrella attack while throwing. 

Possibly the real issue is with button mapping: you use PICK UP to take the shell, but if you use the same button again, you'll drop an harmless shell rather than throwing it as a long-range attack. And if you press the ATTACK button instead of PICK UP when you don't have the shell with you, you risk of destroying the shell instead of getting a weapon. None of this should occur with Bilou, hopefully. And when you see that the shell in Princess Peach has lowered by more than 1 block within the first 4 frames of animation. Low enough to hit any possible monster with almost no build-up time.

1 comment:

Super Sunny World said...

I've got a funny little bug in Super Sunny World (NES). If you "shoot" a shell, it goes into a state where kicking it, will launch it in to the air. Looks pretty cool, and maybe I'll try to work it into the final game.