Saturday, December 31, 2005

modplayer (t.a.g)

Think about a spreadsheet. Imagine cells contain notes rather than numbers... and that somehow, by changing the color of a cell, you change the instrument that will be played for that cell. Columns are channels, rows are time slices. One page of your spreadsheet is a pattern, usually little more than a few drum loops with a part of the melody line and whatever else it needs. Your song is longer than this, of course, so it will need more patterns, and you may want to repeat some of them (you need a chorus, right?) so you have an extra list telling in what order to play them.

Now to make 'instruments', think you have sampled something with a microphone or another Audio In feature. Save all this (patterns-spreadsheets plus samples) together with a few extra info (song title and samples names) with the .MOD extension and voilà. You've got a module. To hear it again, you'll need a module player. I've used a lot of them, and I still do. I've studied the code of some of them. I've wrote a few and I'm still working on one for the Nintendo DS. Posts with the 'modplayer' tag should tell you more about it.

Quand on me demande ce que je veux dire avec mes 'modules', je retombe généralement sur cette explication d'une 'feuille excel qui contiendrait des notes de musique'. Cette feuille, on l'appelle un pattern. Elle se joue en boucle jusqu'à ce qu'on dise au programme d'en jouer une autre. Pour chaque note, il faudra un son numérisé à rejouer -- un sample -- soit à la fréquence où il a été enregistré, soit à une fréquence plus haute ou plus basse pour avoir d'autres notes.

Un 'modtracker', (ou juste un 'tracker'), c'est le programme avec lequel on les écrit. Un 'modplayer', c'est un logiciel ou une bibliothèque logicielle qui permet de les rejouer. Depuis que mon frangin a mis la main sur un tracker, comprendre, écrire et bidouiller des modplayers, c'est une partie fondatrice de mes activités de bricologicien.

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