Sunday, March 23, 2025

PENMENU.S3M

Vous pouvez l'écouter sur modarchive, vous pouvez le dédicacer sur Nectarine ... ce n'est pas le meilleur module de mon frangin, loin de là. C'est le thème envisagé pour le menu d'accueil de Pengo's Adventure, notre premier jeu sur RSD Game-Maker.

Mais c'est surtout en 1996 qu'il est devenu inoubliable pour moi, et associé à un écran tout bleu (avec un raster-effect un peu raté), preuve que ma routine d'interruption continuait bien à progresser dans les patterns et à mixer les 6 pistes pour les mettre dans le buffer transmis en continu par DMA à ma Master Boomer ...

If you've ever written your own .mod player routine (or any other tracked music format), there's a chance that you've had a very-first-tune-that-worked on that player. In my case, that was a tune my brother wrote, that should have replaced the menu music in our very first RSD Game-Maker title: Pengo. Sure my brother wrote plenty of much better tunes afterwards ... he already had some better ones at the time, including a title for the "Maya Zone" of a puzzle-platformer, which I was eager to start working on...

But since "penmenu.s3m" used no effects, it was possible to get it running earlier. It still reminds me of that blue raster showing up while playing -- like everyone else doing low-level programming at the time, I was hacking the background color to give me hints about where in the code I was. There would still be work to do before it could be featured in a game, but my 8-track player had turned from dream ... to reality.

Bon, bien sûr j'aurais préféré que ça soit la musique de Nono dans la Maya Zone ... mais pour ça il aurait fallu aussi le support des effets (dont l'arpeggio) alors que PENMENU, avec juste la colonne de volume, c'est réglé.

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