dimanche, juin 07, 2015

School Rush : Casual / Amiga / Arcade

At last, here's an updated version of School Rush starring Bilou in the School Zone.

https://sourceforge.net/projects/dsgametools/files/latest/download?source=navbarYour goal is to clear 4 levels of fast-paced jump-and-run, using either your skills or the natives of the School Zone to beat the challenges you'll face.


Voici la première version complète de mon 2eme jeu DS présentant Bilou : School Rush. Vous avez 4 parkours à couvrir dans une école en folie, avec de l'encre qui monte, qui monte ... et qui vous met la pression. Ressortez vos talents de platformeurs ou utilisez les "habitants" de cette école à votre avantage.

Controls

  • (A) button makes you  use your feet (jump/bounce/float) and (B) button makes you use your hands (grab, throw, punch). 
  • The Punch Power-up allows you to stun most ennemies, including the pendats, without having to carry dumbladors around. When you got it, you'll need to use "DOWN + B" to pick up objects. 
  • The Float Power-up allow you to defy gravity. Press (A) twice mid-air quickly to trigger it and then hold A to float to the next location.
  •  Up/Down let you look at what's around you.
  • R shoulder makes you run. You can also use Kirby's double-tap on a direction button to run if you prefer.


Select your destiny
The "Casual" mode is an alternative to tutorials. You have unlimited time to reach the end of each level, allowing you to experiment with mechanics of the game. Since the ink does not rise, you'll find safety nets in many places.
Le mode facile (casual) vous propose une prise en main du jeu, une découverte des mécaniques. L'encre ne bouge pas, vous aurez bien assez de possibilité pour vous tirer d'affaire en cas de faux-pas.

The "Amiga" mode is a bit more demanding. Ink raises slowly, pushing you forward. Some safety path are now sunk and unavailable. Missing a jump is more likely to kill you, but the "obvious" path can still be walked down to the end of the level. (you're welcome to run to get some headroom, but that's not even required).
Les choses deviennent plus sérieuses avec le mode "Amiga". Même si les niveaux sont toujours passables sans courir, un petit sprint ici et là sera sans doute le bienvenu. Avec l'encre qui monte vos faux-pas risquent d'être punis plus durement. Mais ce n'est pas ça qui vous arrêtera, parce que vous savez maintenant où se trouve le prochain power-up ;)

And then, you've got the "arcade" mode. You'll have to be twice as fast as in the "amiga" mode. You'll need to master game mechanics and plan your path ahead so that you can make it through despite the fact that some platforms have now disappeared in the ink.
Enfin, le mode "Arcade". Les choses sérieuses. Il faudra presque un entrainement de speedrunner pour boucler les 4 niveaux en 3 vies...

Cannot find data files
Homebrew is a bit different from official DS development. One major difference is that our games are files on a media card (microSD). If you play on emulator and get stuck with a black screen on the top and an error log like this on the bottom, you're missing something like "--gbaslot-rom=self". The keyword for that configuration is "DLDI". See below.

Playing on the Real Thing
You need a DS and a linker device that can play homebrew files. With most linkers sold after 2007 (that support DLDI), all you'll have to do is drop the .nds file somewhere on your media card and launch it as any game.

With older linkers, you need to patch the .nds file manually using the driver compatible with your hardware. If your hardware need patching and you haven't patched, you'll see the bottom screen displaying only purple background with the words "NODA!" written in the middle. (and other boot info around).


Si vous n'avez pas de DS prête pour les jeux homebrew, le mieux est d'utiliser l'émulateur DesmuMe, et d'aller dans Emulation/GBA slot pour indiquer à l'émulateur d'utiliser le fichier .nds à la fois comme ROM nds et comme contenu de la cartouche supplémentaire où le jeu ira chercher les musiques et les images.

Playing on an emulator
You're suggested to use desmume and follow these instructions to set the "GBA slot image" as being the .nds file itself. Other emulators (notably iDeaS, patch as R4TF) will require manual DLDI patching (see above). You'll get a better experience with a SNES-like gamepad.

edit: newer builds of desmume have the option for DLDI in Config | gba slot... oh well.

2 commentaires:

morukutsu@twitter a dit…

@pypebros Yep! Testé sur ému par contre parce que j'ai égaré mon chargeur de 3DS... Je trouve que le jeu est super soigné, chapeau :)

@pypebros Par contre j'ai eu du mal à maîtriser la technique du rebond pour faire un grand saut, pareil pour le vol plané.

@pypebros J'ai retesté là pour m'en assurer mais pareil, j'ai du mal à passer à 100% les éponges jaunes, le timing est chaud! Good job :)

zim @ levelup a dit…

Bref, mon conseil serait de mieux faire comprendre par l'animation du perso sa panoplie de mouvement, développer les actions d'attraper et sauter, supprimer celle de frapper (peut-être courir), et de faire en sorte que tout cela soit impeccable (actions qui sortent de manière fiable, pas de bugs de collision, etc.). Un jeu de plateforme est excellent lorsque c'est un plaisir intuitif et immédiat de manier son personnage, il faut vraiment insister dans ce sens. Etudier Ristar pourrait être instructif, si ce n'est déjà fait.