Sunday, February 16, 2020

Plate-formes volantes ?

Si je veux faire quelque-chose de plus "aérien" pour la dernière zone, il va me falloir des plate-formes volantes. Mais voilà, je n'ai pas envie de leur coller des petites hélices (qui aurait fabriqué ça) ou d'invoquer du gravitium (pas partout, en tout cas). Pas envie de resservir le cliché du "bloc de pierre collé à un autre bloc de pierre qui vole grâce à des petites ailes de Parakoopa" ...

Pas convaincu non plus par des piafs qui auraient justement une forme de plate-forme. Il y a quelque-chose d'un peu ce genre-là dans DKC:TF, mais il s'agit de plus de bumpers volants -- rôle que les parakoopas avaient employé déjà bien avant. Ici, je veux bien parler de quelque-chose de suffisamment large pour qu'on puisse marcher dessus et de suffisamment coopératif pour qu'on puisse traverser un écran avant qu'il ne s'en aille.

You know, I'm trying to make Bilou's Adventure a somewhat consistent world. I won't say "believable" or anything like that, because we play as a ball with hands/feet floating around him anyway, but I'd like to avoid introducing too many alien elements like gravity-defying blocks or cartoon pockets or even human characters. If something exists in the game's world, at least Bilou and Bouli must find it believable. And that makes designing a mountain level with floating platforms ... a bit more challenging. I'd like to avoid the generic, Zool-like "floating rectangle -- just don't ask", and its Mario-like "floating rectangle with not-so-little wings".

Je m'oriente vers un croisement entre les zeppelins et les piafs. Les saucisses/zeppelins, c'est sympa. J'ai bien aimé l'idée dans Endymion, dans Titan et dans "L'incident Jésus". Dans Kirby, aussi ^_^. Avec un bec et des zyeux, on peut leur donner plus d'expressivité et les écarter d'une trop grande ressemblance avec Kirby, justement.

ils sont suffisamment dépendant des caprices du vent pour ne pas vraiment pouvoir éviter que Bilou ne les emprunte, pas vraiment mis en danger par ses atterrissages non plus.

I've postponed this post for a while as I was considering and then discarding ideas. I finally converged towards zeppelin-birdos. I loved zeppelin-like sentient creatures in Endymion, Titan and Frank Herbert science fiction books. They're close enough from a regular platform shape so that we can land and walk on them, not just bump on them. But in Bilou's world, it would be best if they had eyes and stuff that can suggest they feel something. And giving them little wings will make them more interesting to look at when you're not on them. But they're wings are too small to be able to do anything but follow the winds. And their body is soft enough to avoid taking damage from Bilou's lands.

Sure, I'm not the first one to try using second-class creatures as platforms. One of the most prominent example I can think of are the owls in Tropical Freeze. You'll note that these are more floating bumpers than floating platform, though: you cannot move freely just like on a parakoopa. And it make sense: if you had intruders landing on your head, chances are you wouldn't just wait for them to leave. Even the Parabeetles don't just keep moving unchanged if you land on them. Maybe SML2 owls ?

J'ai écarté juste avant ça des tapis volants (pourtant, des écharpes rouges volantes, ça aurait été un clin d'oeil sympa) et des plate-formes pendues à des poulies. Des cordes et des ponts suspendus, il y en aura sans aucun doute, mais je n'ai aucune raison pour justifier que Bilou ne puisse pas s'accrocher au "câble porteur", et donc c'est très différent d'une plate-forme volante.

A final word about dismissed designed. No flying carpet (flying scarf could have been fun). No walkable cloud. Since I plan to have ropes between peaks here and there, I must admit I've been tempted to go for platforms-on-pulleys. But no matter how I approached it, I couldn't explain why Bilou wouldn't just grab the carrying rope in case of emergency. Knowing my kids, they'd feel it unfair if they went for the rope and just fell through what is just decoration element.

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