Oui, côté topic réchauffé, j'avoue qu'on fait difficilement mieux sans tomber dans le retrogaming. Mais voilà. Après l'avoir essayé
sur la WiiU de mon frère il y a déjà quelques années, j'ai fini par craquer pour la version Switch, dans une tentative pour introduire un nouveau jeu intergénérationnel dans la maison.
Donc, oui, il y a eu la partie-de-papa (sur laquelle les enfants sont invités), la partie-de-J.l.n, la partie-de-*deline et enfin la partie-de-papa-sans-les-enfants. Parce que si le jeu à 3 est sympa, il est aussi assez décousu et ne permet pas franchement de se faire une idée de ce que le level design a dans le ventre.
Granted, there is little chance I can say anything fresh about a Mario game that has been released about 8 years ago. It's not like I had not played it until this summer, but a 4-player game in my bro's living room or a 1-player game in a quiet place doesn't feel the same to analyse the game's design. And even that way, I must confess that so far, I'm mostly writing down observations that my 9-year-old mentioned to me after he saw me playing.
And one of them connects quite well to a weird feeling I had about how the levels were 'disconnected' from one another. I mean, here are two pictures of 4 different levels. Each picture picks levels from one of the worlds: desert world or ice world. Can you relate one picture to one word ? To be honest, if you had asked me like 2 months after I'd been playing those levels, I don't think I could have answered.
Pourtant, c'est J.l.n qui m'a fait observé que, même si on a droit à un monde du désert et un monde des glaces (d'après la carte), une fois dans les niveaux, ce n'est vraiment pas évident qu'il y ait le moindre élément thématique. C'est vrai au niveau du choix des ennemis, de l'habillage des objets, du décor de fond ... tout. Le premier niveau de chaque monde est jusqu'ici (monde 3) le seul à vraiment jouer la carte du thème.
Tenez, chacune des images de ce post correspondent à quatre niveaux venant d'un même monde. Lequel est celui de la glace ? Lequel est celui du désert ? Il faut déjà avoir bien mémorisé le jeu pour pouvoir répondre.
Now let's be honest: there have been desert and ice worlds in Mario games since SMB3. They are present in NSMB, NSMB2 (checkme), NSMBWii and NSMBU. It is perfectly fine that we (at least?) see something new and different. It is perfectly fine that levels are located in the game according to their relative difficulty rather than according to some arbitrary theme. But still, the game designers insisted that we're taken back to a map showing snow or sands after we crossed that moving-grids-aerial-level. It isn't bad enough to break the player's illusion that it shares the adventure with Mario, but if you ask me on the next day "oh, so you're just in front of the Ice Castle. Was there anything interesting in the Ice World, then ? I can only remember of the 1st level in that zone" ... well ... I'll be pretty much in the same situation, because none of my memory of playing world 3 really relates to "snow" or "ice" or whatever.
Alors est-ce que le jeu est moins fun pour autant ? Pas forcément. Les niveaux restent bien trouvés et intéressants, mais il se peut que ça contribue au sentiment de "design décousu" que j'ai en reprenant le jeu.
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